Založiť webovú stránku alebo eShop
 

Lesná železnica Ľubochňa - Močidlo

Lesná železnica vo Viseu de Sus

             Na úvod niekoľko základných informácii. Lesná železnica Viseu de Sus bola postavená v roku 1932 v údolí rieky Vaser. Táto približne 60km dlhá dolina sa nachádza na severe Rumunska a končí na hranici s Ukrajinou. Dôvod výstavby lesnej železnice bol rovnaký, ako pri vačšine lesných železníc na Slovensku alebo inde - veľký rozmach ťažby dreva a nepostačujúca kapacita a rýchlosť iných dopravných prostriedkov (tu konkrétne splavovania). 
            Splavovanie bolo teda nahradené úzkorozchodnou lesnou železnicou s rozchodom 760mm. Zavedená tu bola parná trakcia, ktorú zastupovali lokomotívy domácej výroby (Resita) aj zahraničnej (Krauss), neskôr sa tu tiež objavila motorová trakcia v podobe lokomotív od domácej firmy Faur. 
            Dĺžka hlavnej trate dosiahla 46,3km, okrem nej bolo vybudovaných aj niekoľko odbočiek, z nich najdlhšia mala 13km a odbočovali z nej ešte dve ďalšie trate. Postupne sa ale prevádzkovaná dĺžka skacovala, hlavná trať dnes meria 42,5km a jediná odbočka je dlhá 6,8km. (mapa)
            Zaujímavosťou tejto lesnej železnice je, že ostala v takmer nepretržitej prevádzke až dodnes, a navyše od jej výstavby až do súčasnosti slúži svojmu pôvodnému účelu - zvozu vyťaženého dreva. Za zmienku tiež stojí, že v údolí rieky Vaser je toto jediná dopravná komunikácia - súvisle popri nej nevedie žiadna cesta. Niekoľko ciest tu pravdaže existuje - vedú od dôležitých miest nakladanie dreva hore do hôr. Jediné vozidlá, ktoré sa však dajú stretnúť na týchto cestách sú tie, ktoré sem priviezla železnica. Tej na to slúži upravený plošinový vozeň. 
            No okrem pôvodného účelu má železnica už niekoľko rokov aj inú funkciu - funkciu turistickej železnice. Parné lokomotívy stále udržované v kondicií ťahajú vlaky s turistami po 21km dlhom úseku trate. V roku 2008 sa zdalo, že celej železnici odbilo, keď ju v lete postihla ničivá povodeň, ktorá vážne poškodila trať na mnohých miestach (niekoľko fotografií z katastrofy nájdete tu). Vďaka veľkej finančnej pomoci zo Švajčiarska však bola železnica prakticky hneď obnovená a znovu spustená do prevádzky pre turistov aj na odvoz dreva. 

 

 

A tu je niekoľko fotopostrehov z mojej návštevy tohto unikátu v júli tohto roku. Na moju smolu, parné mašiny som videl len z vlaku, keď sa ráno chystali pred hajcom na jazdy...

Interiér hajcu, ktrý má svoje najlepšie časy zjavne za sebou...   Pohľad zvonka - zachovaná budova...škoda jej...   Okolie hajcu - ešte používané drevárne   Trať povyše hajcu - veľký vyrovnaný priestor povedľa trate prezrádza, že kedysi tu bolo určite viac tratí ako dnešná jedna...   Dolu v depe - jedna z osobných drezín domácej konštrukcie

Ráno ďalšieho dňa - v upršanom počasí sa v depe pripravujú na jazdu dve parné mašiny   Posunovanie po depe - vlak vezúci robotníkov pripája dlhé rady oplenových vozňov, ktoré potom postupne necháva na jednotlivých nákladiskách      Ďalšia zo zaujímavostí tejto železnice - niekoľko tunelov cez skalnaté meandre Vaseru

   Stanica s výhybňou - miesto nakladania dreva   Krásny historický vagón slúžiaci ako pre turistov, tak aj pre domácich   

Toto sa u nás nedá vidieť...   Pre človeka, ktorému sú lesné železnice blízko, je toto pohľad na nezaplatenie...   Okrem dlhého dreva sa zváža aj metrovica    Vznikajúca odbočka - načo podbíjať drahým štrkom, keď trať sa používaním zatlačí do bahna?

Dvojica "koľajových mikrobusov"      Vlak vezúci drevo a robotníkov po celom týždni dolu   V takomto počaší to mali brzdári vždy najhoršie...

Úplný koniec vlaku - dva osobné vozne, deväť párov oplenov a na záver hrkotajúca cisterna   Vítaná pomoc pre turistov idúcich po trati....   Nádherný pohľad...   Motorák v plnej kráse

Nevkusná nahrada pary...   Posledné kilometre trate   O pár dníneskôr - pohľad na siluetu žeriavov slúžiacich na vykladanie dreva   Otvorené osobné vozne pre turistické vlaky   Dvojrozchodová trať

Malá motorová lokomotíva/drezina   Úzke koľaje a v pozadí stanica pre turistov 

Webová stránka bola vytvorená pomocou on-line webgenerátora WebĽahko.sk

TOPlist